صفحه اصلی


20 اسفند؛ روز راهیان نور
سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - روابط عمومی

روز بیستم اسفند به مناسبت نخستین حضور آیت الله خامنه‌ای در جمع راهیان نور و بزرگداشت یاد شهیدان جنگ تحمیلی، با عنوان روز ملی راهیان نور نامگذاری گردیده است.

20 اسفند؛ روز راهیان نور

روز راهیان نور
تاریخ
۲۰ اسفند
علت نامگذاری
نخستین حضوررهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای در راهیان نور

 

همه شما با حرکت کاروان‌های راهیان نور آشنایی دارید و بسیاری از شما نیز در این کاروان ها شرکت جسته، از مناطق بازمانده جنگی بازدید کرده و یاد شهدا را گرامی داشته اید. اما روز راهیان نور به چه مناسبتی نامگذاری گردیده و هدف از گرامیداشت این روز چیست؟ برای آگاهی بیشتر نسبت به این روز ملی با ما همراه باشید. 


تاریخچه روز ملی راهیان نور

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در روز ۷۵/۱۲/۲۰ در گلزار شهدای هویزه حضور یافتند و یاد شهیدان والامقامی را که در دفاع از حریم پاک این منطقه از میهن اسلامی به شهادت رسیدند، گرامی داشتند. پس از آن کاروان راهیان نور از سال ۱۳۷۶ آغاز به حرکت کرد.  این حرکت که بعد از پایان جنگ ایران و عراق، توسط گروه‌های مردمی خودجوش متشکل از رزمندگان شکل گرفته بود در ایامی خاص نظیر عید نوروز، ایام محرم و... کارون‌هایی را برای بازدید از مناطق جنگی سامان می‌دادند و محل‌هایی نظیر یادمان‌های فعلی شلمچه، اروندکنار و فتح‌المبین مورد بازدید این کاروان‌ها قرار می‌گرفت. تا اینکه سال ۱۳۷۷ بسیج دانشجویی از ظرفیت‌های اردو‌های راهیان نور استفاده کرد و اعزام کاروان‌های دانشجویی شروع شد. سپس بسیج محلات نیز شروع به اعزام کاروان نمودند. روز ۲۰ اسفند ماه به مناسبت نخستین حضور رهبر انقلاب سیدعلی خامنه‌ای در راهیان نور «روز ملی راهیان نور» نامگذاری شده‌است.

تعریفی از راهیان نور

راهیان نور به گروه بزرگی از کاروان‌های سیاحتی - مذهبی در ایران گفته می‌شود که به بازدید از مناطق جنگی بازمانده از جنگ ایران و عراق در غرب و جنوب غربی این کشور می‌پردازند. بیشتر این کاروان‌ها هم‌زمان با تعطیلات نوروزی و یا تعطیلات تابستانی، برای مناطق غرب کشور، فعال می‌شوند و مناطق مرزی استان خوزستان به ویژه منطقه شلمچه از مقصدهای پرطرفدار این گروه‌هاست. این کاروان‌ها همچنین به سمت یادمان شهدای شوش نیز سفر می‌کنند. در این سفرها از مناطق زیر بازدید می شود:

  • مناطق عملیاتی شرهانی
  • مناطق عملیاتی فکه
  • مناطق عملیاتی طلائیه
  • مناطق عملیاتی هویزه
  • مناطق عملیاتی شلمچه
  • مناطق عملیاتی دهلاویه
  • مناطق عملیاتی اروندکنار
  • مناطق عملیاتی فتح‌المبین
  • پادگان دو کوهه

این حرکت نوعی از «گردشگری جنگ» در ایران محسوب می‌شود. سازمان دهنده و متولی اصلی اردوهای سراسری راهیان نور، «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» است که هر ساله گروه‌هایی از مردم مناطق مختلف ایران را برای بازدید از مناطق جنگی غرب و جنوب غربی این کشور، به استان‌های هم‌مرز با عراق می‌برد.

در سال ۱۳۸۴ و با ابلاغ آیت الله سیدعلی خامنه‌ای، ستاد مرکزی راهیان نور در قالب اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مأموریت خود را از سر گرفت. به همین منظور ستاد مرکزی راهیان نور با هدف سامان‌دهی به وضعیت راهیان نور در سال ۱۳۸۳ ذیل ساختار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تعریف شد و یک سال بعد در سال ۱۳۸۴ این ستاد  تأسیس گردید. اردوهای راهیان نور از سال ۱۳۹۰ در قالب محتوای آموزشی وارد مدارس کشور شد و به عنوان دوره عملی درس آمادگی دفاعی دبیرستان قرار گرفت.

متاسفانه تعدادی از حوادث جاده‌ای در طول سال ها برای کاروان های راهیان نور اتفاق افتاده که حدود ۹ حادثه در طول بیست سال بوده است.

 

20 اسفند؛ روز راهیان نور

 

هدف از گرامیداشت روز ملی راهیان نور

راهیان نور در واقع یک موزه جنگ زنده و الهام بخش مردم ایران است که با برخورداری از ظرفیت‌های بازگویی و تصویرسازی حماسه‌های رزمندگان، جانبازان و شهیدان گرانقدر، فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت را در فضای جامعه احیا می‌کند و سبب ماندگاری انقلاب اسلامی در افکار عمومی می‌گردد.
گرامی‌داشت یاد، خاطره و آرمان‌های بلند و جاودانه شهیدان هشت سال دفاع مقدس و امام خمینی (رحمة الله علیه) و تکریم و تجلیل از مجاهدان و فعالان عرصه راهیان نور و تأکید بر لزوم اجرای توصیه‌ها و رهنمود‌های ارزنده و راه‌گشای مقام معظم رهبری در راستای رشدو تعالی از اهداف حرکت عظیم و پربرکت راهیان نور است: در شرایطی که دشمنان انقلاب در پی کمرنگ ساختن روح مقاومت و بصیرت جامعه اسلامی و تسلیم جمهوری اسلامی ایران هستند، زنده نگه‌داشتن حماسه دفاع مقدس و مقابله با هرگونه تحریف در قبال حوادث و رخداد‌های آن، همچنین تلاش در روایتگری صادق، شیوا و تأثیرگذار در ماجرای ایستادگی ایرانیان سرافراز مقابل استکبار جهانی و ارتش بعثی صدام خواهد توانست اردوگاه دشمن را خاموش و ناامید کند و روند حرکت جبهه مقتدر خودی به سمت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و آرمان‌های تمدن‌ساز پیش رو را تحکیم و سرعت بخشد.





  نام و نام خانوادگی :
  

  نظر شما :
  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نخواهد شد.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابند.