اطلاعات شهری                 درباره شهر رویان           تاریخچه           شرایط اقلیمی           مناطق تفریحی و گردشگری           پارک جنگلی رویان           آبشار پری او (آب پری)           آبشار حرام او           قله سوردار
  صفحه اصلی           شهر رویان           اطلاعات شهری           مناطق تفریحی و گردشگری
مناطق تفریحی و گردشگری

معرفي نقاط ديدني شهر رویان و مناطق اطراف 


 

پارک جنگلی رویان

پارک جنگلی رویان ، متعلق به شهرداری رویان می باشد.

این پارک به مساحت 205 هکتار از انواع درختان زیبا و تنومند جنگلی تشکیل شده است و به دلیل قرارگیری در ارتفاع بالادست، زیبایی اش صد چندان گشته و همین علت آن را از دیگر پارک های منطقه شمالی متمایز نموده است. شرایط آب و هوایی همچون خنکی دما، پایین بودن رطوبت و عدم وجود حشرات موذی و داشتن امکانات رفاهی شامل 2 واحد سوئیت، سرویس بهداشتی، اجاق های ذغالی، نمازخانه، آب و برق، روشنایی معابر، نشیمن گاه و دکه های فروش اغذیه و غیره باعث شده که هر سال با استقبال فراوانی از مسافرین و گردشگران مواجه شود و نظر توریست های داخلی و خارجی را به خود جلب نماید و به علت چشم انداز زیبای ان به عنوان یکی از بهترین تفرجگاه های منطقه محسوب می شود.

 

 

 

 

 


 

پارک جنگلی نور :

درکيلومتر 5 نور به ايزدشهر و در شرق نور با مساحت حدود 4000 هکتار از اوايل دهه 50 شمسی مـورد بهره برداری قرار گرفته و از نظر وسعت يکی از بزرگترين پارک های خاور ميانه است . انواع گونه های جنگلی مانند افرا ، ممرز ، توسکا ، انجيلی و ... در آن يافت می شود . رستوران مجهز و زيبا ، آلاچيق های متعدد چوبی پارک های بازی کودکان ، مسجد ، زمين های ورزشی از جمله امکاناتی است که آن را به يکی از تفرجگاههای مهم شمال ايران بدل کرده است . در ابتدای ورودی غربی پارک که از جاده اصلی نور ايزدشهر جدا می شود ، سردر زيبای سنگی با ويژگی های معماری و پوشش چوبی ساخته شده که ديدنی است .

 



 پارک جنگلی کشپل :

در ابتدای جاده آسفالتي لاويج در محور چمستان به آمل قرار دارد ، حاشيه زيبای ساحل رودخانه لاويج رود ، وجود چشمه های پرآب با زلالي ويژه ، امکانات نسبی اقامت و پارک بازی کودکان اين پارک را به تفريحگاه مردم منطقه و مسافران غير بومی تبديل کرده است .

 

 

 


 

 

آبشار  پری او :

برای رسيدن به آبشار  پری او بايد فاصله 10 کيلومتری از شهر رويان به سمت جاده بلده و گردنه سیاه سنگ را پيمود ، اين مسير به نام گلندرورد و سوردار معروف است . جريان آب در شيب سنگی 60 درجه کوه منظره زيبايي را ايجاد کرده و دانه های سنگی در پايين جاده به طرف دره و وجود درختان جنگلی در سينه کش آن منظره رويايي را پديد آورده است .

 

 


آبشار  حرام او

آبشار  حرام او در موقعیت جغرافیایی N322226 E515249 در استان مازندران واقع است. حرم او (Haram Ow) نام آبشاری است در ۲۵ کیلومتری جاده ییلاقی رویان - بلده در استان مازندران است.

 

 

 

این آبشار در کنار جاده قرار گرفته و ارتفاعی در حدود ۱۵ متر دارد. به نظر می­آید ارتفاع آن به واسطه ساخت جاده که همراه با تراشیدن سنگهای کوه که در اطراف آبشار ایجاد شده افزایش یافته است. نام محلی این آبشار حرم او است و در مسیر جاده رویان -کپ در نزدیکی دوراهی دونکوه (مسیر جاده سیاه سنگ) قرار دارد و بسیار دیدنی و دل‌انگیز است.

 

 

اگرچه میزان آبی که از آن فرو می­ریزد ناچیز آست، اما گلسنگهای زیبایی که روی سنگهای آن روئیده، زیبایی خاصی ایجاد کرده است. بیشتر اوقات می­توان بومیان نور و روستاهای اطراف را در حال پر کردن  قمقمه­ های آب در اطراف این منطقه مشاهده کرد.ساکنین این مناطق معتقدند این آب دارای خواص درمانی است. او (Ow) در گویش طبری همان آب است.

حرام از حرم و به معنای مقدس آمده است.


 

 

شهر بلده :

شهر بلده مرکز بخش ييلاقی و کوهستانی بلده در فاصله 70 کيلومتری شهر رویان از مسیر جاده پری او و ییلاقات کپ و کالج و گردنه سیاه سنگ واقع شده است . مسير دیگر دسترسی به آن به صورت آسفالته در کيلومتر 45 جاده هراز و محور ارتباطی آمل به تهران در محلی به نام هردورود بوسيله يک پل به طرف غرب از جاده هراز جدا می شود و پس از طی يک مسافت 55 کيلومتری به شهر بلده می رسد. جاده در تمام طول مسير از آبادی های خوش آب و هوا عبور می کند و در ادامه پس از عبور از بلده و با مسافت 55 کيلومتر در محل پل زنگوله به جاده کندوان وصل می شود . اين شهر از لحاظ آب وهوا، مناظر طبيعی ، چشمه ها و آبشار در فصل تابستان پذيرای گردشگران زيادی است .

 

 

 

 

 


 

يوش و زادگاه نيما يوشيج:

يوش در فاصله 5 کيلومتری غرب بلده و در مسيري است كه منتهی به جاده کندوانمي شود. علاوه بر جذابيت های طبيعی، زادگاه نيما يوشيج شاعر معروف و نوپرداز معاصردر آنجا قرار دارد و همواره مورد استقبال ادب دوستان جهان است . خانه نيما که آرامگاه وی نيز می باشد از بناهای متعلق به اواخر دوره صفويه است که با ويژگي های سنتی منطقه کوهستانی نور ساخته شده و با پلان مربع شکل دارای يک حياط مرکزی و اتاق های متعدد در اطراف حياط مي باشد. عناصر تزئينی آن شامل آجرکاری ، گچ بری ، رنگ کاری ، خراطی ، ارسی های زيبا و آينه کاری است كه آثار مهم کشور می باشد .  

 

 

 


 

 

 

فيل سنگی :

در مرکز روستای لاويج قطعه سنگ بزرگی وجود دارد که براثر عوامل و فرسايش طبيعی به شکل فيل نشسته بر زمين خودنمايی می کند که مسافران اين روستای خوش آب و هوا از اين منظره طبيعی و منحصر به فرد نيز ديدن می کنند . البته بعد از گذر از آب گرم لاويج با حداقل ده دقيقه پياده روی می توانيد از فيل سنگی هم ديدن نماييد.

 


 

 

بقعه آقاشاه بالو زاهد :

اين بقعه در 3کيلومتری شرق چمستان واقع شده است . شهر چمستان در 15 کيلومتری شرق نور قرار دارد و مسير آسفالته آن از داخل شهر نور آغاز و پس از عبور از مسيری زيبا به چمستان رسيده وپس از طي 15 کيلومتر به شهر چمستان ختم می گردد . بقعه مذکور در ضلع شمالی و مجاور با جاده قرار دارد .

آقا شاه بالو از عرفای اواخر قرن 7 و اوايل قرن 8 هجری قمری و مرشد شيخ حسن جوری چهره اصلی نهضت سربداران خراسان در عهد حکومت مغولان است . بنای آجری با گنبدی مخروطی و تزئينات کاشيکاری بر روی مرقد آقا شيخ بالو زاهد ساخته شده که از آثار مهم تاريخی مازندران به شمار می رود .

 


 

 

منطقه لاويج :

روستای ييلاقی لاويج در25کيلومتری جنوب چمستان در ميان دره های جنگلی و زيبای البرز قرار دارد . در کيلومتر 3 چمستان به نور يک مسير زيبای آسفالته به طرف جنوب از جاده اصلی منشعب می شود که با عبور از پارک جنگلی کشپل به لاويج ختم می شود . آب های گرم لاويج به دليل خواص بالای درمانی برای دردهای استخوان و مفاصل و بيماری های پوستی همواره گردشگران فراوانی را در تمام فصول سال به خود اختصاص داده است ، امکاناتی مناسب نيز در آن منطقه برای اقامت و استفاده از آب معدنی ايجاد شده است. جاده چمستان به لاويج از پارک کشپل می گذرد و از ميان جنگل عبور می کند به همين دليل فضای دلپذيری را برای گردشگران فراهم مي سازد .

 

 

 


 

 

قلعه پولاد بلده :

بر روی ارتفاعات شمالی مشرف بر شهر بلده يک قلعه عظيم به چشم می خورد که از معروفترين و بزرگترين قلعه های به جای مانده در شمال ايران است . اين قلعه تا اوايل دوره صفويه داير و مسکوني بوده و مرکز يکی از مقتدرترين قدرتهای محلی آن روز ايران محسوب مي شد.

 

 


 

 

بقعه سلطان احمد بلده :

در داخل شهر بلده در دامنه کوه واقع شده و دومين بنای مرتفع شهرستان نور است گنبد آن مخروطی و مصالح آن از آجر و روکش گچ می باشد. در حد فاصل گنبد و بدنه نيز نورگيرهايی تعبيه شده و طاق نماهايی نيز اطراف آن را تزيين کرده اند . گنبد از داخل با مرکب سياه زينت يافته و گچ بری های زيبايي نيز در آن ديده می شود و در دو قسمت آن نقش شيری را کشيده اند که ماری به دور کمر آنها حلقه زده است . کتيبه ای به خط کوفی وجود دارد که دوبار نام حضرت محمد ( ص ) و حضرت علی ( ع ) را نقش کرده اند . کتيبه چوبی روی صندوق نام شيخ احمد نوری و تاريخ 1102 هجری قمری را دارد .