مقالات
ارزیابی بازار هفتگی
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵
ارزیابی بازار هفتگی
بازار نهادی است که محل تلاقی عرضه و تقاضاست و عمدتاً بیانگر رفتار عرضهکنندگان و تقاضاکنندگان کالا و خدمات است. بازار هفتگی نوعی بازار ادواری و مکانی است که هفتهای یکبار و تقریبا در تمامی شهرهای استان مازندران جهت مبادله کالاها تشکیل میشود. علیرغم توسعه چشمگیر تجارت در ابعاد مختلف بویژه تجارت الکترونیک و روشهای نوین بازاریابی، بازارهای هفتگی همچنان از رونق مناسبی برخوردارند. از این رهگذر در ادامه به بررسی برخی از ابعاد بازار هفتگی پرداخته میشود.
· بازار هفتگی فرصت مناسبی جهت عرضه مستقیم کالاهای تولیدکنندگانی است که امکان عرضه کالا در یک مکان ثابت را ندارند. در این فرآیند علاوه بر حذف واسطهها، هزینه فروش و بازاریابی به شکل قابلتوجهی کاهش یافته و سود خالص افزایش خواهد یافت.
· در بازار هفتگی امکان عرضه کالا برای کلیه گروههای سنی اعم از زن و مرد وجود دارد از اینرو فضای رقابتی برای عرضه کالا در یک بازه زمانی محدود برای تعداد زیادی از فروشندگان فراهم میشود.
· گاهی اوقات سطح کالاهای عرضه شده به گونهای است که امکان عرضه آن در سطح بینالمللی یا ملی امکانپذیر نمیباشد. به طور مشخص این نوع کالاها فرآوردههای بومی و محلی بوده و معمولاً از بستهبندی مناسبی برخوردار نیستند اما قابلیت عرضه در بازار محلی را دارا هستند.
· بازار هفتگی میتواند مکانی برای تفریح و سرگرمی باشد تا خریداران علاوه بر تامین مایحتاج خود از محیط سرزنده و شاداب بازارهای هفتگی لذت ببرند بعبارت دیگر خریداران و گردشگران با مراجعه به محل مورد نظر یک سفر کوتاه مدت درون شهری را تجربه میکنند.
· در بازار هفتگی عرضهکنندگان از شهرهای مختلف در یک مکان و زمان معین اقدام به عرضه کالاها میکنند. این عمل ضمن تنوع در محصولات عرضه شده امکان تبادل کنشهای فرهنگی را بهمراه خواهد داشت.
· گاهی اوقات مشاهده میشود فروشندگان که صاحب فروشگاه ثابت هستند نیز در بازار هفتگی حضور پیدا میکنند که این موید استقبال خریداران از بازارهای هفتگی است. بنابر نگاه مثبتی که بین خریداران وجود دارد میتوان با تصمیمات صحیح اقتصادی و بهرهگیری از مفاهیم کشش قیمتی ضمن پاسخگویی به سمت تقاضا، درآمد عرضهکنندگان را نیز افزایش داد.
با توضیحاتی که بیان شد پیشنهادات ذیل ارائه میشود :
Ø با توجه به استقبالی که از بازارهای هفتگی صورت میگیرد پتانسیل جذب گردشگر وجود دارد. از این منظر میتوان با توسعه و سازماندهی بازار هفتگی جذابیت بیشتری برای گردشگران شهری ایجاد کرد که قطعاً بر رشد اقتصادی منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت.
Ø مسئولین شهری به خصوص شهرداریها باید مکان مناسبی را جهت برگزاری بازار هفتگی اختصاص دهند تا شهروندان و خریدارن که از نقاط مختلف به بازار مراجعه میکنند ضمن فراهم بودن پارکینگ مناسب جهت خودرو به آسانی بتوانند از بازار بهره گیرند.
Ø شهرداریها باید با جمعآوری به موقع زبالههای ناشی از تشکیل بازار اجازه ندهند فضایی که بازار تشکیل میشود از نظر بهداشتی و زیبایی با چالش مواجه شود.
Ø در حال حاضر در بازار هفتگی فقط کالا عرضه میشود. با توجه به خوشبین بودن خریداران به بازار هفتگی، برخی از خدمات را نیز میتوان عرضه نمود و فضا را برای رقابت کارآمد عرضهکنندگان خدمات نیز فراهم نمود.
Ø انتظلر میرود دانشجویان و فارغ التحصیلان حوزه اقتصاد شهری، جغرافیا و برنامهریزی شهری و علوم اجتماعی به بررسی جامع و کامل بازار هفتگی در همه ابعاد آن بپردازند تا پشتوانه نظری و تئوریکی جامعی در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی شکل گیرد.
Ø شهرداریها میتوانند با ساماندهی و بهبود مدیریت بازار هفتگی نظیر برون سپاری مدیریت اجرایی این بازارها به بخش خصوصی ضمن ارتقای بهرهوری در این بخش، درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد نمایند.
Ø کالاهای عرضه شده در بازارهای هفتگی عمدتا محصولات کشاورزی و دامی بوده و غالباً از میادین میوه و ترهبار تهیه و در این بازارها عرضه میشود که این امر با ماهیت تشکیل بازارهای هفتگی سنخیت ندارد. بنابراین پیشنهاد میشود با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و رسانهها بویژه صدا و سیما تدبیری اتخاذ گردد تا کشاورزان و دامداران به شکل مستقیم و بدون واسطه و دلال محصولات خود را با کیفیت بالاتر و قیمت مناسبتر عرضه نمایند.
Ø پیشنهاد میشود نهادی متشکل از نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی، شهرداری، اداره بهداشت و درمان، اداره تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و پلیس راهور به منظور تحت پوشش قراردادن بازار هفتگی تشکیل شود. تا این نهاد بتواند با ساز و کار و تدابیر مناسب اقدامات ذیل را انجام دهد :
§ پوششهای بیمهای را در بازارهای هفتگی برقرار سازد.
§ فروشندگان را مکلف به پاسخگویی نسبت خریداران و سازمانهای ذیربط، نمایند.
§ امکان جذب گردشگران داخلی و خارجی را از طریق تعامل با تورهای مسافرتی فراهم سازند.
§ برگزاری همایش و جشنهای ملی و بینالمللی در راستای معرفی و توسعه بازارهای بومی و محلی، با محوریت مدیریت شهری.
امید است با اتخاذ سیاستهای مناسب و کارا شاهد ترقی روز افزون همه بخشهای اقتصادی به خصوص نهاد بازار باشیم.
سیدعلی موسوی
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی
مدیر مالی و اقتصادی شهرداری رویان
توجه: استفاده از این مقاله با ذکر نام نویسنده (سیّدعلی موسوی) و منبع (شهرداری رویان) بلامانع می باشد.
دریافت فایل pdf