صفحه اصلی

مقالات
ارزیابی بازار هفتگی
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵

ارزیابی بازار هفتگی

بازار نهادی است که محل تلاقی عرضه و تقاضاست و عمدتاً بیانگر رفتار عرضه­کنندگان و تقاضاکنندگان کالا و خدمات است. بازار هفتگی نوعی بازار ادواری و مکانی است که هفته­ای یکبار و تقریبا در تمامی شهرهای استان مازندران جهت مبادله کالاها تشکیل   می­شود. علیرغم توسعه چشمگیر تجارت در ابعاد مختلف بویژه تجارت الکترونیک و روشهای نوین بازاریابی، بازارهای هفتگی همچنان از رونق مناسبی برخوردارند. از این رهگذر در ادامه به بررسی برخی از ابعاد بازار هفتگی پرداخته می­شود.

·     بازار هفتگی فرصت مناسبی جهت عرضه مستقیم کالاهای تولیدکنندگانی است که امکان عرضه کالا در یک مکان ثابت را ندارند. در این فرآیند علاوه بر حذف واسطه­ها، هزینه فروش و بازاریابی به شکل قابل­توجهی کاهش یافته و سود خالص افزایش خواهد یافت.

·     در بازار هفتگی امکان عرضه کالا برای کلیه گروههای سنی اعم از زن و مرد وجود دارد از این­رو فضای رقابتی برای عرضه کالا در یک بازه زمانی محدود برای تعداد زیادی از فروشندگان فراهم می­شود.

·     گاهی اوقات سطح کالاهای عرضه شده به گونه­ای است که امکان عرضه آن در سطح بین­المللی یا ملی امکانپذیر نمی­باشد. به طور مشخص این نوع کالاها فرآورده­های بومی و محلی بوده و معمولاً از بسته­بندی مناسبی برخوردار نیستند اما قابلیت عرضه در بازار محلی را دارا هستند.

·     بازار هفتگی می­تواند مکانی برای تفریح و سرگرمی باشد تا خریداران علاوه بر تامین مایحتاج خود از محیط سرزنده و شاداب بازارهای هفتگی لذت ببرند بعبارت دیگر خریداران و گردشگران با مراجعه به محل مورد نظر یک سفر  کوتاه مدت درون شهری را تجربه می­کنند.

·     در بازار هفتگی عرضه­کنندگان از شهرهای مختلف در یک مکان و زمان معین اقدام به عرضه کالاها می­کنند. این عمل ضمن تنوع در محصولات عرضه شده امکان تبادل کنش­های فرهنگی را بهمراه خواهد داشت.

·     گاهی اوقات مشاهده می­شود فروشندگان که صاحب فروشگاه ثابت هستند نیز در بازار هفتگی حضور پیدا می­کنند که این موید استقبال خریداران از بازارهای هفتگی است. بنابر نگاه مثبتی که بین خریداران وجود دارد می­توان با تصمیمات صحیح اقتصادی و بهره­گیری از مفاهیم کشش قیمتی ضمن پاسخگویی به سمت تقاضا، درآمد عرضه­کنندگان را نیز افزایش داد.

با توضیحاتی که بیان شد پیشنهادات ذیل ارائه می­شود :

Ø    با توجه به استقبالی که از بازارهای هفتگی صورت می­گیرد پتانسیل جذب گردشگر وجود دارد. از این منظر می­توان با توسعه و سازماندهی بازار هفتگی جذابیت بیشتری برای گردشگران شهری ایجاد کرد که قطعاً بر رشد اقتصادی منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

Ø    مسئولین شهری به خصوص شهرداریها باید مکان مناسبی را جهت برگزاری بازار هفتگی اختصاص دهند تا شهروندان و خریدارن که از نقاط مختلف به بازار مراجعه می­کنند ضمن فراهم بودن پارکینگ مناسب جهت خودرو به آسانی بتوانند از بازار بهره گیرند.

Ø    شهرداریها باید با جمع­آوری به موقع زباله­های ناشی از تشکیل بازار اجازه ندهند فضایی که بازار تشکیل می­شود از نظر بهداشتی و زیبایی با چالش مواجه شود.

Ø    در حال حاضر در بازار هفتگی فقط کالا عرضه می­شود. با توجه به خوش­بین بودن خریداران به بازار هفتگی، برخی از خدمات را نیز می­توان عرضه نمود و فضا را برای رقابت کارآمد عرضه­کنندگان خدمات نیز فراهم نمود.

Ø    انتظلر می­رود دانشجویان و فارغ التحصیلان حوزه اقتصاد شهری، جغرافیا و برنامه­ریزی شهری و علوم اجتماعی به بررسی جامع و کامل بازار هفتگی در همه ابعاد آن بپردازند تا پشتوانه نظری و تئوریکی جامعی در حوزه­های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی شکل گیرد.

Ø    شهرداریها می­توانند با ساماندهی و بهبود مدیریت بازار هفتگی نظیر برون سپاری مدیریت اجرایی این بازارها به بخش خصوصی ضمن ارتقای بهره­وری در این بخش، درآمد پایداری برای شهرداری ایجاد نمایند.

Ø       کالاهای عرضه شده در بازارهای هفتگی عمدتا محصولات کشاورزی و دامی بوده و غالباً از میادین میوه و تره­بار تهیه و در این بازارها عرضه می­شود که این امر با ماهیت تشکیل بازارهای هفتگی سنخیت ندارد. بنابراین پیشنهاد می­شود با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و رسانه­ها بویژه صدا و سیما تدبیری اتخاذ گردد تا کشاورزان و دامداران به شکل مستقیم و بدون واسطه و دلال محصولات خود را با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب­تر عرضه نمایند.

Ø    پیشنهاد می­شود نهادی متشکل از نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی، شهرداری، اداره بهداشت و درمان، اداره تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و پلیس راهور به منظور تحت پوشش قراردادن بازار هفتگی تشکیل شود. تا این نهاد بتواند با ساز و کار و تدابیر مناسب اقدامات ذیل را انجام دهد :

§         پوشش­های بیمه­ای را در بازارهای هفتگی برقرار سازد.

§          فروشندگان را مکلف به پاسخگویی نسبت خریداران و سازمانهای ذیربط، نمایند.

§         امکان جذب گردشگران داخلی و خارجی را از طریق تعامل با تورهای مسافرتی فراهم سازند.

§     برگزاری همایش و جشن­های ملی و بین­المللی در راستای معرفی و توسعه بازارهای بومی و محلی، با محوریت مدیریت شهری.

امید است با اتخاذ سیاستهای مناسب و کارا شاهد ترقی روز افزون همه بخشهای اقتصادی به خصوص نهاد بازار باشیم.

 

سیدعلی موسوی

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی

مدیر مالی و اقتصادی شهرداری رویان

 

 

توجه: استفاده از این مقاله با ذکر نام نویسنده (سیّدعلی موسوی) و منبع (شهرداری رویان) بلامانع می باشد.

  

 

دریافت فایل pdf





  نام و نام خانوادگی :
 

  نظر شما :
  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نخواهد شد.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابند.