صفحه اصلی


14 آبان ، روز مازندران
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - روابط عمومی

 

نامگذاري روزي با عنوان "روز مازندران " علاوه بر اثرات ملي كه همان ثبت روزي به نام اين استان خطه شمالي در تقويم كشور است در ايجاد تهييج و حركت موسسه ها و تشكل هاي فرهنگي و هنري مازندرانی در سطح كشور براي حفظ و احياي فرهنگ و رسوم اين استان تاثير گذاشته است.

به استناد تاریخ طبرستان نوشته ابن اسفندیار، در روز سه شنبه ۲۵ رمضان سال ۲۵۰ هجری قمری و بنا به تقاضای مردم طبرستان از حسن بن زید علوی، ایشان به منطقه رویان آمده و در آنجا بزرگان و معاریف وقت با ایشان برای تشکیل حکومت بیعت نموده و این بیعت خاص با بیعت عام یعنی اقامه نماز جمعه در شهر کجّه ( کجور کنونی ) در روز جمعه همان سال و همان ماه توأم شد.

 این مناسبت تاریخی - آغاز حکومت علویان در طبرستان - مبنای نامگذاری روز مازندران در شورای فرهنگ عمومی مازندران شد، البته با تبدیل تاریخ قمری، ۲۵ رمضان ۲۵۰ قمری به شمسی، با ۱۴ آبان سال ۲۴۳ هجری شمسی برابر شد.

بر اساس بخشنامه سال 1388 سازمان ميراث فرهنگي كشور مبني بر انتخاب روزي با عنوان روز مازندران ، پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تمدن استان با هم انديشي و همفكري 14 آبان را به خاطر سالروز بيعت مردم اين استان با حسن بن زيد علوي بنيان گذار نخستين حكومت شيعي علوي به نام روز مازندران انتخاب كردند.

پيش از اين نامگذاري ، اجرا و احياي برخي رسوم و سنت ها به برخي ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان ها و تعدادي موسسات خلاصه مي شد اما اين روند با تغيير اكنون به يك جريان منسجم مبدل شد.

هم اكنون حدود 70 تشكل و سازمان هاي مردم نهاد و موسسه فرهنگي كه در عرصه فرهنگ و هنر در سطح كشور فعاليت مي كردند با تشكيل ' بنياد هم انديشان تبري ' در مركز كشور اجراي آئين ها و رسوم مربوط به استان مازندران را پيگيري و اجرا مي كنند و قدم در راه حفظ و احياي اين بخش از فرهنگ و تمدن استان گذاشته اند.

از اين جهت ثبت روزي با عنوان اين استان باعث گرد هم آمدن جمعي از علاقه مندان احياي سنت هاي فراموش شده و حفظ آيين ها و ارزش هاي فرهنگي زاد بوم خودشان شده است.

روز مازندران بهانه اي است براي كنارهم بودن، سرودن ، گفتن و شنيدن. حالا هركسي و گروهي كه دل درگروه فرهنگ و سنن تاريخي و تمدني خود دارد به ابتكار و سليقه اش براي گرامي داشت اين روز قدمي بر می دارد.





  نام و نام خانوادگی :
 

  نظر شما :
  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نخواهد شد.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابند.