صفحه اصلی

مقالات
شهرداری و صنعت گردشگری
پنج شنبه ۴ دي ۱۳۹۳ - روابط عمومی

شهرداری و صنعت گردشگری

ایران در زمره کشورهایی است که از پتانسیل بالقوه ای برای رونق صنعت گردشگری برخوردار است اما آنچنانکه انتظار می رود در ایران از این صنعت درآمد کسب نمی شود. به طور قطع صنعت گردشگری در جایی رونق خواهد داشت که مناسب ترین خدمات رفاهی درآنجا عرضه شود، جاییکه سلامت و امنیت گردشگران تامین شود. از این منظر شهرداری از جمله نهادهایی است که می تواند نقش قابل ملاحظه ای در ارتقا و بهبود کمیت و کیفیت صنعت گردشگری ایفا نماید.
ایجاد و نگهداری فضای سبز، تاسیس و تجهیز پارکها و شهربازی، استقرار سرویس بهداشتی، پیاده روسازی و آسفالت خیابان و کوچه ها، نظافت و رفت و روب، نصب و نگهداری سیستم های روشنایی در بلوارها و معابر، نصب و بهبود علائم ترافیکی، هدایت و دفع فاضلاب و آبهای سطحی، بهبود وضعیت مبلمان شهری، دسترسی به انواع سیستم های حمل و نقل در کنار سایر خدماتی که توسط شهرداریها عرضه می شود علاوه بر اینکه کیفیت زندگی شهروندان را بهبود می بخشد تاثیر شگرفی در جذب گردشگر و رونق اقتصادی خواهد داشت.
با برنامه ریزی مدون و سیاستگذاری هدفمند و کسب درآمد پایدار از طریق صنعت گردشگری می توان تا حدودی بر مشکلات مالی که گریبانگیر اکثر شهرداریهاست، فائق آمد. از این رهگذر می توان امیدوار بود با سرمایه گذاری در صنعت گردشگری و ساماندهی مدیریت شهری و با تخصیص بهینه منابع شاهد رشد اقتصادی و توسعه پایداری باشیم و در حقیقت با این عمل بجای درآمد، ثروت تولید خواهد شد.
از طرفی با افزایش سطح درآمد شهرداریها، این نهاد می تواند خدمات بیشتر، بهتر و متنوع تری را به شهروندان و گردشگران ارائه داده و سیمای شهر را در اذهان عمومی ماندگار نماید. به طور مشخص می توان گفت خدمات ارائه شده توسط شهرداری و رونق صنعت گردشگری دو روی یک سکه اند یعنی عرضه خدمات شهرداری بعنوان یک متغیر درونزا در رشد صنعت گردشگری بحساب می آید.
اینکه چه عواملی بر کمیت و کیفیت خدمات عرضه شده شهرداریها موثرند در جای خود قابل بررسی می باشد اما اهمیت و نقش شهرداریها بر صنعت گردشگری امری غیرقابل انکار است و می طلبد مسئولین محلی و سازمانهای دولتی در این خصوص بیشتری اهتمام بورزند.

 

سیّدعلی موسوی
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی
مدیر مالی و اقتصادی شهرداری رویان

 

توجه: استفاده از این مقاله با ذکر نام نویسنده (سیّدعلی موسوی) و منبع (شهرداری رویان) بلامانع می باشد.

 

 دریافت فایل pdf





  نام و نام خانوادگی :
 

  نظر شما :
  • نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نخواهد شد.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابند.